Jeg håper det gikk bra med sitteputa til Tripp trapp-stolen i forrige uke, for her kommer nemlig del 2 om hvordan du kan sy en splitter ny ryggpute til barnestolen.

Også her har jeg laget et pdf-symønster som du kan laste ned.

Klikk her for å laste ned

Som med mønsteret til seteputa, printer du ut filen ut på to A4-ark som må tapes sammen slik at pilspissene matcher hverandre helt nøyaktig. Når du printer ut mønsteret, så husk også å velge Actual size når du skriver ut mønsteret i Adobe Acrobat eller Adobe Reader, så mønsteret blir i korrekt størrelse. Du kan kontrollmåle i ruten på mønsteret som er 1 cm x 1 cm.

For ryggputen er det tre mønsterdeler. Merk at mønsterdel 3 (den oransje linjen) er frivillig å tegne av. Den trenger du kun å ta med hvis du skal sy pute til Tripp trapp-stol som har ekstra rygglene til babyer. Hvis du skal sy ryggpute til større barn, så kan du bare utelate denne.

Tegn av mønsterdelene på mønsterpapir. Til Mønsterdel 1 må du brette mønsterpapiret før du tegner det av, så dette blir dobbelt så stort.

Legg mønsterdelene på stoffet og klipp ut. Husk å legge til sømmonn før du klipper. Bruker du som jeg har gjort et tykkere og slitesterkt stoff som for eksempel twill, anbefaler jeg et sømmonn på 2 cm.

Av mønsterdel 1 skal du klippe ut to stoffdeler. I tillegg skal du klippe ut en del i platevatt. Klipp opp stoffdelene og platevatten langs den stiplete linjen som er markert i mønsteret.

Mønsterdel 2 og 3 skal du klippe ut i stoff i ett eksemplar hver.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sy nå en sikksakksøm langs råkantene på de to små stoffdelene, og fald opp som dette:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Som med sitteputa, er trikset i hvilken rekkefølge du legger stoffdelene før du syr de sammen. Legg de i denne rekkefølgen.

1. Plasser platevattdelen nederst

2. Legg så en av stoffdelene fra mønsterdel 1 med rettsiden av stoffet opp.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

3. Plasser mønsterdel 2 med rettsiden ned.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

4. Hvis du har Tripp trapp-stol med høy rygg til baby, legger du også på mønsterdel 3 med rettsiden ned.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

5. Legg til slutt den andre store stoffdelen fra mønsterdel 1 med rettsiden ned.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Fest med knappenåler og sy en rettsøm rundt hele puta som dette:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ikke sy igjen sømmen på det midtre feltet nederst.

Renklipp sømmonnet og hjørnene

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vreng nå puta gjennom hullet som står åpent. Sy deretter hullet igjen med en rettsøm.

Slik skal de små mønsterdelene bli på rettsiden:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sy også en rettsøm ned på hver side av puta fra splittene for å fiksere platevatten.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nå skal du sy fast borrelåsene. Borrelås får du kjøpt for eksempel på nettbutikken til Stoff og stil.

Klipp til borrelåsene, og fest de med knappenåler.

Plasser borrelåsene på puta som på bildet under.

Sy en rettsøm på alle fire sider av hver enkelt borrelås. Dette bidrar også til å stabilisere platevatten inni puta.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Da er ryggputa også ferdig – og sluttresultatet synes jeg ble veldig bra :)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hvis du syr dine egne Tripp trapp-puter vil jeg gjerne vite hvordan resultatet blir, så send meg gjerne en mail eller last opp resultatet på Facebook-siden vår.