Denne uken har Maria fått ny flowerpower retrokjole.

Og selv om kjolen selvsagt funker bra som sommerkjole, vil den med alle sine farger skape liv også utover høsten – da gjerne i kombinasjon med strømpebukser og en cardigan.

Stoffet i retrokjolen har jeg designet selv, og faktisk gitt det navnet Flowerpower :)

Retrokjole kollasje

Kjolen er basert på mønsteret To i en kjole fra Stoff og stil – modell B:

Monster fra stoff og stil barnekjole

Dette kjolemønsteret er rett og slett helt genialt – jeg har sydd flere kjoler i samme modell. Fordi snittet er så enkelt, kan du variere stil ut ifra hva slags stoff du bruker.

Som du ser av bildene under har jeg tidligere sydd kjolen både i jeans og i sateng – så du kan både få en hverdagskjole og en festkjole.

Kollasj Barnekjole med glidelas 5

Kjolen kan dekoreres med lommer, kantebånd eller annet pynt – som rosettene som er sydd på den rosa satengkjolen eller lommene fra en gammel olabukse til jeanskjolen:

dekor barnekjole

Hvis du vil sy Marias retrokjole, kan du kjøpe stoffet i Spoonflower-butikken min.

Kjolen er sydd ut fra mønsteret i størrelse 10 år. Da holdt det akkurat med 1 yard Basic combed cotton – dette tilsvarer en stofflengde på 92 cm. Men med 1 yard hadde jeg ikke nok stoff til å sy belegg, så det ble heller oransje kantebånd.

Kjolen sys med glidelås i ryggen – her brukte jeg en oransje variant. Både glidelås og kantebånd kjøpte jeg på Stoff og stil (som også har nettbutikk).

Retrokjole c