Jeg blir aldri lei av Astrid Lindgrens bøker om Emil, Pippi, Ronja og Marikken.

Noe av det fine med Astrid Lindgren er at alle disse fascinerende historiene og velkjente karakterene både står seg gjennom tiden og de har noe i seg for både barn og voksne.

astrid-lindgren

Som barn likte jeg særlig godt bøkene og filmene om den tøffe og hjertevarme jenta Marikken og lillesøsteren hennes Lisabet. Historien om da Lisabet puttet en ert i nesa, er for meg en like stor klassiker som Bukkerittet i Peer Gynt er for andre.

artan

Jeg elsket også omgivelsene i Marikken-filmene. Det store, hvite huset Junibakken og ikke minst de søte små forklekjolene som jentene brukte. Marikken ofte i blå- og hvitstripet kjole og Lisabet i rød- og hvitrutet kjole.

schhhh041_40263257

Og denne uken har jeg sydd en Lisabet-inspirert kjole i hvit- og rødrutet stoffet. Jenta i kjolen heter Sofie og er ikke så rent ulik Lisabet  :)

Lisbetkjole

Kjolemodellen er veldig enkel. Det er en såkalt pillowcase dress, fordi den i prinsippet kan sys av et gammelt putevar.

Jeg har sydd kjolen av et rødrutete stoff som er kjøpt på Stoff og stil.

Kjolen sys av et helt firkantet, dobbelt stoff. Du klipper bare ut J-form til armene på hver side.

Lisabeth kjolemodell

Sy kjolen sammen i sidesømmene og kant armhulene med et kantebånd eller ved å sy belegg.

Deretter syr du en dobbel løpegang øverst foran og bak på kjolen, hvor du kan tre et sløyfebånd igjennom.

Lisabet ferdig modell

Nederst på kjolen kan du sy på en blondekant hvis du ønsker.

Begynn med å klippe av de nederste 10 – 12 cm av kjolen. Sy deretter denne delen på resten av kjolen igjen, men med en blonde imellom de to stoffdelene.

Blondekant er altså veldig lett å sy på, men svært så effektfullt for å understreke den nostalgiske og romantiske stilen.

Lisabeth blondekant