I mitt forrige innlegg skrev jeg om hvordan du kan sy en superfin badekåpe til barn og krydre den med morsomme detaljer – gjerne av ditt egendesignede stoff.

Siden sist har jeg også sydd en badekåpe til sønnen i huset – og resultatet av den ser slik ut:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jeg tenkte også å besvare noen av de spørsmålene jeg har fått om hvordan badekåpen sys sammen.

Mønsteret til Stoff og stil som badekåpene er sydd av har en sømbeskrivelse som er grei å følge.

Det jeg gjorde i tillegg til mønsterbeskrivelsen var å klippe en ekstra hettedel i et mønstrete jerseystoff. Sy de to hettedelene sammen hver for seg – det vil si at du skal ha en frottéhette og en jerseyhette. Deretter putter du jerseyhetten inn i frottéhetten – vrangsidene av stoffet mot hverandre. Nå kan du sy begge hettene fast til halsåpningen i badekåpen samtidig.

Når belegningskanten skal sys på hele veien foran på badekåpen, syr du også denne fast i begge lagene med hettestoff samtidig.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Oppbretten på ermet i jerseystoff, klipper du til ut fra en egen mønsterdel som følger med mønsterpakken.

Kanten på lommen må du klippe til selv ut fra hvor bred du ønsker kanten.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Å sy badekåper er et morsomt syprosjekt, og ikke minst er kåpene populære hos barna. Og her i huset hvor Starwars-feberen fortsatt ruler – blir ikke bare kåpene brukt etter kveldsbadet, men fyller også funksjonen som jedikappe :)

badekape starwars kollasje red 2